MARZEC
2024-02-28
TEMATYKA CYKLICZNA:
1. RECEPTA NA ZDROWIE
2. KIEDYŚ I DZIŚ
3. NA TROPACH WIOSNY
4. MORSKIE OPOWIEŚCI
Recepta na zdrowie |
Cele ogólne OBSZAR FIZYCZNY • rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach • wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu • doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów • wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych • rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela • doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy • wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań OBSZAR POZNAWCZY • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji • doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe • doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp. • rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu • rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter • kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów • doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby • kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9” • rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9 • dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym • kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
|
Krąg tematyczny 26. Kiedyś i dziś |
Cele ogólne OBSZAR FIZYCZNY • rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania • wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii • kształtowanie nawyku regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu • wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w zabawach kulinarnych OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie OBSZAR SPOŁECZNY • integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy • budowanie pozytywnej atmosfery w grupie • wdrażanie do współdziałania z dziećmi podczas zabawy, w pracach użytecznych, podczas odpoczynku • wdrażanie do przyjmowania, tworzenia i respektowania zasad korzystania z nowoczesnej technologii • rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych OBSZAR POZNAWCZY • wdrażanie do korzystania z rożnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji • wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką • budowanie dłuższych wypowiedzi, wyrażanie opinii i ocen, uzasadnianie ich • budzenie zainteresowań technicznych • doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu • doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów • poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z” • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9 • kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy • doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia • doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej • doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
|
Na tropach wiosny |
Cele ogólne OBSZAR FIZYCZNY • systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych • rozwijanie umiejętności samodzielnego dostosowania ubrania do pogody • wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabaw • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz czynności samoobsługowych • doskonalenie słuchu fonematycznego oraz aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych OBSZAR EMOCJONALNY • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą • doskonalenie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej OBSZAR SPOŁECZNY • kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę • rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków • wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych • wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela OBSZAR POZNAWCZY • kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej • doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości • doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C” • rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego • kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej • doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?” • doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy • wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków • poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody • wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości • kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny • ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
|
Morskie podróże i opowieści |
Cele ogólne OBSZAR FIZYCZNY • wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu • kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy • wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł • wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych, majsterkowania, budowania • kształtowanie chwytów dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej • kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań • kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy • przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych • odczuwanie i wyjaśnianie swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej OBSZAR POZNAWCZY • doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy • rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka • wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych • wdrażanie do wykonywania własnych eksperymentów językowych, nadawania znaczenia czynnościom, nazywania ich, tworzenia żartów językowych i sytuacyjnych • wdrażanie do uważnego słuchania i nadawania znaczenie swym doświadczeniom • rozwijanie zainteresowania literami i czytaniem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter • doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, opowiadania o zdarzeniach z przedszkola, objaśniania kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układania historyjki obrazkowej, recytowania wierszy, układania i rozwiązywania zagadek • doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów • doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9 • kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych • kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym |