Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

MARZEC

TEMATYKA CYKLICZNA:

1. RECEPTA NA ZDROWIE

2. KIEDYŚ I DZIŚ

3. NA TROPACH WIOSNY

4. MORSKIE OPOWIEŚCI

 

Recepta na zdrowie

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach

wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu

doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów

wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych

rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania

OBSZAR EMOCJONALNY

kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku

kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie

OBSZAR SPOŁECZNY

wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku

doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela

doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi

kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy

wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań

OBSZAR POZNAWCZY

wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji

doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe

doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.

rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu

rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów

doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej

doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby

kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”

rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9

dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym

kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru

kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych

 

 

 

 

Krąg tematyczny 26. Kiedyś i dziś

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania

wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii

kształtowanie nawyku regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w zabawach kulinarnych

OBSZAR EMOCJONALNY

kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku

kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie

OBSZAR SPOŁECZNY

integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy

budowanie pozytywnej atmosfery w grupie

wdrażanie do współdziałania z dziećmi podczas zabawy, w pracach użytecznych, podczas odpoczynku

wdrażanie do przyjmowania, tworzenia i respektowania zasad korzystania z nowoczesnej technologii

rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

OBSZAR POZNAWCZY

wdrażanie do korzystania z rożnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji

wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką

budowanie dłuższych wypowiedzi, wyrażanie opinii i ocen, uzasadnianie ich

budzenie zainteresowań technicznych

doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu

doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów

poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”

doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9

kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy

doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia

doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej

doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt

 

 

 

 Na tropach wiosny

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych

rozwijanie umiejętności samodzielnego dostosowania ubrania do pogody

wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabaw

doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz czynności samoobsługowych

doskonalenie słuchu fonematycznego oraz aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych

OBSZAR EMOCJONALNY

doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą

doskonalenie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

OBSZAR SPOŁECZNY

kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę

rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków

wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych

wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela

OBSZAR POZNAWCZY

kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej

doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości

doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu

wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C”

rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego

kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej

doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”

doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy

wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków

poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody

wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości

kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny

ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową

 

 

 

 Morskie podróże i opowieści

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu

kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy

wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł

wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych, majsterkowania, budowania

kształtowanie chwytów dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania

OBSZAR EMOCJONALNY

kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji

dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze

OBSZAR SPOŁECZNY

wdrażanie do współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań

kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne

kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy

przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych

odczuwanie i wyjaśnianie swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej

OBSZAR POZNAWCZY

doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe

wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy

rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka

wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych

wdrażanie do wykonywania własnych eksperymentów językowych, nadawania znaczenia czynnościom, nazywania ich, tworzenia żartów językowych i sytuacyjnych

wdrażanie do uważnego słuchania i nadawania znaczenie swym doświadczeniom

rozwijanie zainteresowania literami i czytaniem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter,

odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter

doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, opowiadania o zdarzeniach z przedszkola, objaśniania kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układania historyjki obrazkowej, recytowania wierszy, układania i rozwiązywania zagadek

doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów

doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów

doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9

kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych

kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze

doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym