GRUDZIEŃ
1. Zabawy w teatr
2. Kulinarne ciekawostki
3. Magia Świąt
4. Zegary i kalendarze
" Zabawy w teatr "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych
- doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
- kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
- wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
- doskonalenie umiejętności śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
- budowanie zespołu poprzez stawianie wspólnych celów, dążenie do ich osiągnięcia przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg aktywności i jej efekt końcowy
- kształtowanie świadomości, że w komunikacji międzyludzkiej najważniejsza jest chęć porozumienia
- wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów
- doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi
- kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
- zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „y”, „Y”
- kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych
- poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 5., 7., 8.
" Kulinarne ciekawostki "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
- kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
- wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych adekwatnych do sytuacji
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
- zachęcanie do działań służących osiągnięciu wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zadań oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
- doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
- wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza
- wdrażanie do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji
- kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter
- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków podejmowanych działań (na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń)
- kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny
- doskonalenie umiejętności przekładania regularności rytmicznej z jednej reprezentacji na drugą
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, poznanie cyfry 6
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5., 7.
" Magia Świąt "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do konstruowania, majsterkowania, budowania
- doskonalenie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków z użyciem sztućców
- doskonalenie czynności typu sprzątanie, wycinanie, klejenie, rysowanie, kreślenie, malowanie, posługiwanie się nożyczkami, kredkami, ołówkiem, pędzlem
- kształtowanie wrażliwości wielozmysłowej
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa
- kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia
- kształtowanie postawy troski wobec zwierząt
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych
- kształtowanie świadomości przynależności do rodziny
- wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
- kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
- kształtowanie zrozumienia, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
- kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
- kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe
- kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
- kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia
- kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
- doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej
- kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości
- doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie
- doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem
- kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 6., 8.
" Zegary i kalendarze "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
- wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała
- kształtowanie nawyku komunikowania potrzeby ruchu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie prawidłowej reakcji na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
OBSZAR SPOŁECZNY
- wzmacnianie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą
- doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) oraz ich łączenia podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej
- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi
- kształtowanie pojęcia liczby „siedem", poznanie cyfry 7
- kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością
- doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia
- zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5.