Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

GRUDZIEŃ

1. Zabawy w teatr

2. Kulinarne ciekawostki

3. Magia Świąt

4. Zegary i kalendarze

 

" Zabawy w teatr "

 

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych
  • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych
  • doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
  • kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
  • wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
  • doskonalenie umiejętności śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
  • budowanie zespołu poprzez stawianie wspólnych celów, dążenie do ich osiągnięcia przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg aktywności i jej efekt końcowy
  • kształtowanie świadomości, że w komunikacji międzyludzkiej najważniejsza jest chęć porozumienia
  • wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji

OBSZAR POZNAWCZY

  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
  • zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów
  • doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi
  • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
  • kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
  • zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych
  • wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „y”, „Y”
  • kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych
  • poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 5., 7., 8.

 

" Kulinarne ciekawostki "

 

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
  • wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do stosowania form grzecznościowych adekwatnych do sytuacji
  • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
  • zachęcanie do działań służących osiągnięciu wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zadań oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
  • doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem

OBSZAR POZNAWCZY

  • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
  • kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
  • wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza
  • wdrażanie do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji
  • kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter
  • kształtowanie umiejętności przewidywania skutków podejmowanych działań (na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń)
  • kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny
  • doskonalenie umiejętności przekładania regularności rytmicznej z jednej reprezentacji na drugą
  • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
  • kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, poznanie cyfry 6
  • doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5., 7.

 

" Magia Świąt "

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do konstruowania, majsterkowania, budowania
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków z użyciem sztućców
  • doskonalenie czynności typu sprzątanie, wycinanie, klejenie, rysowanie, kreślenie, malowanie, posługiwanie się nożyczkami, kredkami, ołówkiem, pędzlem
  • kształtowanie wrażliwości wielozmysłowej

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa
  • kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia
  • kształtowanie postawy troski wobec zwierząt

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych
  • kształtowanie świadomości przynależności do rodziny
  • wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
  • kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
  • kształtowanie zrozumienia, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
  • kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
  • kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe
  • kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
  • kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim

OBSZAR POZNAWCZY

  • wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia
  • kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej
  • kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości
  • doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie
  • doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem
  • kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 6., 8.

 

" Zegary i kalendarze "

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia
  • wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała
  • kształtowanie nawyku komunikowania potrzeby ruchu

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie prawidłowej reakcji na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wzmacnianie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą
  • doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem

OBSZAR POZNAWCZY

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) oraz ich łączenia podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
  • kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
  • doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej
  • poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi
  • kształtowanie pojęcia liczby „siedem", poznanie cyfry 7
  • kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia
  • zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności

KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5.