MARZEC
Marzec
Trzecim miesiącem w kalendarzu jest marzec. Ma 31 dni, a jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa Martius, czyli miesiąc Marsa. W marcu kończy się zima a zaczyna wiosna. 21 marca jest pierwszym dniem wiosny. W Polsce, aby uczcić ten dzień jest tradycja zwana "Topienie Marzanny". Słomianą kukłę symbolizującą zimę podpala się i wrzuca do wody. Tego dnia występuje też równonoc, czyli zjawisko polegajace na tym, iż dzień i noc mają taką samą długość.
W marcu, a dokładnie w ostatnią niedzielę tego miesiąca, następuje w naszym kraju zmiana czasu z zimowego na letni.
Święta w marcu:
5 Marzec: Dzień Teściowej
8 Marzec: Dzień Kobiet
21 Marzec: Dzień Wagarowicza
Przysłowia i powiedzenia:
A po lutym marzec spieszy, koniec zimy wszystkich cieszy.
W marcu, gdy są grzmoty, urośnie zboże ponad płoty.
W marcu jak w garncu.
Marzec zielony - niedobre plony.
Śnieg marcowy, owoc niezdrowy.
W marcu kto siać nie zaczyna, dobra swego zapomina.
W marcu przylatują do nas szpaki, pliszki siwe, czajki, dzikie kaczki i gęsi, bociany oraz inne ptactwo wodne i błotne.
Ptaki drapieżne zakładają gniazda.
Rodzą się młode zające i dzikie króliki, a także młode dziki.
Rysie odprawiają gody weselne, zwane marcowaniem.
Jelenie (byki) zrzucają wieńce (rogi).
Kiedy wiosna zjawia się wcześnie (pod koniec miesiąca), słonki( gatunek średniego ptaka wędrownego z rodziny bekasowatych) zaczynają swoje ciągi, a głuszce - toki.
W lesie zaczynają się zielenić rośliny runa. Niektóre z nich zaczynają kwitnąć, jak np. zawilce, pierwiosnki i przylaszczki. Na stokach górskich i na polanach kwitną krokusy.
Za runem podążają krzewy i drzewa. Kwieciem pokrywa się: dereń, leszczyna, wierzba, modrzew europejski, olsza szara, topola, osika, wiąz polny i górski.
http://miesiace.pl/marzec/
Realizowana tematyka tygodniowa:
1. Kim będę?
2. Recepta na zdrowie
3. Kiedyś i dziś
4. Na tropach wiosny
5. Radosna Wielkanoc
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
– inicjuje zabawy na świeżym powietrzu
– prowadzi piłkę nogą między przeszkodami
– reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową
– używa chwytu pisarskiego podczas rysowania w ograniczonej przestrzeni
– rozpoznaje przybory łazienkowe za pomocą dotyku
– wycina nożyczkami elementy o rożnych kształtach
– radzi sobie z zadaniem pod presją i z emocjami związanymi z rywalizacją
– respektuje zasady konkursu
– współpracuje z dziećmi i osobą dorosłą w czasie zabawy
wypowiada się na temat tego, co służy, a co nie naszemu zdrowiu
– nazywa przedmioty związane z zawodem lekarza i pielęgniarza
– interesuje się tekstem czytanym, dobiera podpisy do obrazków, odczytuje sylaby i wyrazy zbudowane z poznanych liter
– doskonali szybką reakcję na pauzę w muzyce, kształtuje umiejętności wokalne i poczucie rytmu, rozwija wyobraźnię ruchową
– uważnie słucha i rozpoznaje dźwięki
– rozpoznaje i nazywa dźwięki pojazdów ratunkowych
– kreśli cyfrę „9”
za pomocą ruchu, gestu, mimiki przedstawia treść opowieści nauczyciela
wymienia wyrazy z głoską „z”, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów
– wypowiada się na temat wynalazków, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami i wiedzą
– dzieli się swoimi wyobrażeniami oraz wiedzą na temat życia w jaskiniach, bez współczesnych wynalazków
– wypowiada się na temat życia na zamku na podstawie własnych wyobrażeń, ilustracji oraz opowiadania
– wypowiada się na temat różnych sposobów podróżowania
– rozpoznaje i nazywa środki transportu
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „z”, „Z”, czyta krótkie teksty
– poznaje wygląd i brzmienie instrumentów: lutni, gitary klasycznej, gitary elektrycznej, organów, keyboardu
– doskonali umiejętności wokalne
– łączy gesty, ruchy i kroki w proste układy taneczne, porusza się przy muzyce i do muzyki
dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów, dokonuje syntezy głoskowej wyrazów, wśród podanych wyrazów wskazuje te, które się rymują
– wyjaśnia znaczenie przysłowia „w marcu jak w garncu” oraz powiedzenia „ubrać się na cebulę”
– opowiada o zjawiskach pogodowych na podstawie symboli
– swobodnie wypowiada się na temat zmian związanych ze zmianą pór roku: zima i wiosna
– dzieli się spostrzeżeniami na temat obserwacji zmian stanów skupienia wody
– odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości, byty realistyczne od fikcyjnych
‒ interesuje się czytaniem, zna litery „c”, „C”, czyta krótkie teksty
wypowiada się na temat wyglądu, budowy i rodzajów napędu pojazdów wodnych
– dobiera podpisy do wybranych obrazków, układa i odczytuje wyrazy
z rozsypanek literowych i sylabowych, składa z liter słowa, ze słów – zdanie
– wie, że książki są źródłem wiedzy
– z uwagą i skupieniem słucha tekstu literackiego, odpowiada na pytania
do tekstu
– dzieli przedmioty na kategorie, wskazuje ich wspólną cechę
– uzupełnia i opowiada historyjkę obrazkową
– układa zagadki słowne i je odgaduje
– zapamiętuje krótkie informacje i umie je powtórzyć
– opowiada o zdarzeniach z przedszkola
muzyka i słowa: R. Szczypior;B.Tartanus
„Gdzie śpi wiosna? „-wiersz
Kiedy zima wszystkich znudzi,
wtedy wiosnę czas obudzić.
Ale czy ktoś powie mi,
gdzie dokładnie wiosna śpi?
Wiosna w pąkach śpi na drzewach,
w głosie ptaka, który śpiewa,
w trawach co się pną do słońca,
w leśnych sarnach i zającach.
W resztkach zimowego śniegu,
W krach, co łamią się przy brzegu.
W łące, co usiana kwieciem,
w świeżo zrytej norze kreciej,
w gniazdach kaczek i bocianów,
W płatkach żółtych tulipanów,
w słońcu, które mocniej świeci
i w wesołym krzyku dzieci!!
"Wydmuszki i brzuszki"- piosenka
muzyka: A. Skorupka
słowa: D. Gellner
- Przed wesołym lustrem, tłoczą się wydmuszki.
Kłócą się i pchają i malują brzuszki
Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Śpieszą się wydmuszki, farbą wkoło chlapią,
Pędzle podrzucają, potem w locie łapią.
Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Lustro zachlapały, pędzle połamały,
Wydmuszkowych brzuszków nie pomalowały.
Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Aż wyjrzała z lustra, pisankowa Wróżka
Czemu tym wydmuszkom wzorków brak na brzuszkach.
Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Zawołała Wróżka: Ale z was niezdary!
Rzucę wam na brzuszki pisankowe czary!