Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

MARZEC

 

Marzec

Trzecim miesiącem w kalendarzu jest marzec. Ma 31 dni, a jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa Martius, czyli miesiąc Marsa. W marcu kończy się zima a zaczyna wiosna. 21 marca jest pierwszym dniem wiosny. W Polsce, aby uczcić ten dzień jest tradycja zwana "Topienie Marzanny". Słomianą kukłę symbolizującą zimę podpala się i wrzuca do wody. Tego dnia występuje też równonoc, czyli zjawisko polegajace na tym, iż dzień i noc mają taką samą długość.
W marcu, a dokładnie w ostatnią niedzielę tego miesiąca, następuje w naszym kraju zmiana czasu z zimowego na letni.

 

Święta w marcu:

5 Marzec: Dzień Teściowej
8 Marzec: Dzień Kobiet
21 Marzec: Dzień Wagarowicza

Przysłowia i powiedzenia:

A po lutym marzec spieszy, koniec zimy wszystkich cieszy.
W marcu, gdy są grzmoty, urośnie zboże ponad płoty.
W marcu jak w garncu.
Marzec zielony - niedobre plony.
Śnieg marcowy, owoc niezdrowy.
W marcu kto siać nie zaczyna, dobra swego zapomina.


W marcu przylatują do nas szpaki, pliszki siwe, czajki, dzikie kaczki i gęsi, bociany oraz inne ptactwo wodne i błotne.
Ptaki drapieżne zakładają gniazda.
Rodzą się młode zające i dzikie króliki, a także młode dziki.
Rysie odprawiają gody weselne, zwane marcowaniem.
Jelenie (byki) zrzucają wieńce (rogi).
Kiedy wiosna zjawia się wcześnie (pod koniec miesiąca), słonki( gatunek średniego ptaka wędrownego z rodziny bekasowatych) zaczynają swoje ciągi, a głuszce - toki.
W lesie zaczynają się zielenić rośliny runa. Niektóre z nich zaczynają kwitnąć, jak np. zawilce, pierwiosnki i przylaszczki. Na stokach górskich i na polanach kwitną krokusy.
Za runem podążają krzewy i drzewa. Kwieciem pokrywa się: dereń, leszczyna, wierzba, modrzew europejski, olsza szara, topola, osika, wiąz polny i górski.
http://miesiace.pl/marzec/

Realizowana tematyka tygodniowa:

1. Kim będę?

2. Recepta na zdrowie

3. Kiedyś i dziś

4. Na tropach wiosny

5. Radosna Wielkanoc

 

 Przewidywane osiągnięcia dziecka:

 

– inicjuje zabawy na świeżym powietrzu

– prowadzi piłkę nogą między przeszkodami

– reaguje na sygnał dźwiękowy zgodnie z umową

– używa chwytu pisarskiego podczas rysowania w ograniczonej przestrzeni

– rozpoznaje przybory łazienkowe za pomocą dotyku

– wycina nożyczkami elementy o rożnych kształtach

– radzi sobie z zadaniem pod presją i z emocjami związanymi z rywalizacją

– respektuje zasady konkursu

– współpracuje z dziećmi i osobą dorosłą w czasie zabawy

wypowiada się na temat tego, co służy, a co nie naszemu zdrowiu

– nazywa przedmioty związane z zawodem lekarza i pielęgniarza

– interesuje się tekstem czytanym, dobiera podpisy do obrazków, odczytuje sylaby i wyrazy zbudowane z poznanych liter

– doskonali szybką reakcję na pauzę w muzyce, kształtuje umiejętności wokalne i poczucie rytmu, rozwija wyobraźnię ruchową

– uważnie słucha i rozpoznaje dźwięki

– rozpoznaje i nazywa dźwięki pojazdów ratunkowych

– kreśli cyfrę „9”

za pomocą ruchu, gestu, mimiki przedstawia treść opowieści nauczyciela

wymienia wyrazy z głoską „z”, dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoski w wyrazach, tworzy schematy głoskowe wyrazów

– wypowiada się na temat wynalazków, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami i wiedzą

– dzieli się swoimi wyobrażeniami oraz wiedzą na temat życia w jaskiniach, bez współczesnych wynalazków

– wypowiada się na temat życia na zamku na podstawie własnych wyobrażeń, ilustracji oraz opowiadania

– wypowiada się na temat różnych sposobów podróżowania

– rozpoznaje i nazywa środki transportu

‒ interesuje się czytaniem, zna litery „z”, „Z”, czyta krótkie teksty

– poznaje wygląd i brzmienie instrumentów: lutni, gitary klasycznej, gitary elektrycznej, organów, keyboardu

– doskonali umiejętności wokalne

– łączy gesty, ruchy i kroki w proste układy taneczne, porusza się przy muzyce i do muzyki

dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów, dokonuje syntezy głoskowej wyrazów, wśród podanych wyrazów wskazuje te, które się rymują

– wyjaśnia znaczenie przysłowia „w marcu jak w garncu” oraz powiedzenia „ubrać się na cebulę”

– opowiada o zjawiskach pogodowych na podstawie symboli

– swobodnie wypowiada się na temat zmian związanych ze zmianą pór roku: zima i wiosna

– dzieli się spostrzeżeniami na temat obserwacji zmian stanów skupienia wody

– odróżnia elementy świata fikcji od rzeczywistości, byty realistyczne od fikcyjnych

‒ interesuje się czytaniem, zna litery „c”, „C”, czyta krótkie teksty

wypowiada się na temat wyglądu, budowy i rodzajów napędu pojazdów wodnych

– dobiera podpisy do wybranych obrazków, układa i odczytuje wyrazy

z rozsypanek literowych i sylabowych, składa z liter słowa, ze słów – zdanie

– wie, że książki są źródłem wiedzy

– z uwagą i skupieniem słucha tekstu literackiego, odpowiada na pytania

do tekstu

– dzieli przedmioty na kategorie, wskazuje ich wspólną cechę

– uzupełnia i opowiada historyjkę obrazkową

– układa zagadki słowne i je odgaduje

– zapamiętuje krótkie informacje i umie je powtórzyć

– opowiada o zdarzeniach z przedszkola

 

" Wiosenny rock and roll"- piosenka
muzyka i słowa: R. Szczypior;B.Tartanus
1. Gwar na łące i uciecha,
kto dziś zaspał ten ma pecha.
Muchy, żaby i robale
urządzają bal nad bale.
Ref. Raz, dwa raz i dwa
rock and rolla każdy zna.
Tańczysz ty i tańczę ja
rock and rolla szubiduba.
2. Tańczy twista mały ślimak
i dżdżownica się wygina.
Stuka sobie nogą bociek.
pająk złapał muchę w locie.
Ref.
3. Wiosna się do słońca  śmieje
więc słoneczko mocno grzeje.
Cała łąka jest w kolorach,
wszyscy tańczą rock and rolla.
 

„Gdzie śpi wiosna? „-wiersz

  Kiedy zima wszystkich znudzi,
wtedy wiosnę czas obudzić. 

Ale czy ktoś powie mi,
gdzie dokładnie wiosna śpi? 

Wiosna w pąkach śpi na drzewach,
w głosie ptaka, który śpiewa,
w trawach co się pną do słońca,
w leśnych sarnach i zającach.
W resztkach zimowego śniegu,
W krach, co łamią się przy brzegu.
W łące, co usiana kwieciem,
 w świeżo zrytej norze kreciej,
w gniazdach kaczek i bocianów,
W płatkach żółtych tulipanów,
w słońcu, które mocniej świeci
i w wesołym krzyku dzieci!!

 

"Wydmuszki i brzuszki"- piosenka
muzyka: A. Skorupka
słowa: D. Gellner

  1. Przed wesołym lustrem, tłoczą się wydmuszki.

Kłócą się i pchają i malują brzuszki

              Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!

  1. Śpieszą się wydmuszki, farbą wkoło chlapią,

Pędzle podrzucają, potem w locie łapią.

             Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!

  1. Lustro zachlapały, pędzle połamały,

Wydmuszkowych brzuszków nie pomalowały.

            Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!

  1. Aż wyjrzała z lustra, pisankowa Wróżka

Czemu tym wydmuszkom wzorków brak na brzuszkach.

            Ref. Ojej! Ojej! A ty się farbo, lej! I tu, i tam namaluj wzorki nam!

  1. Zawołała Wróżka: Ale z was niezdary!

Rzucę wam na brzuszki pisankowe czary!