Pażdziernik to miesiąc, w którym Grupa Liski poznaję porę roku Jesień, zwierzęta, które mieszkają w lesie ich zwyczaje, zwierzęta domowe a także najbliższą okolice.
2023-10-11
Czego uczymy się w październików grupie trzy, czterolatków?
Tydzień I: Jesień w sadzie, w ogrodzie
Tydzień II: Co robią zwierzęta jesienią?
Tydzień III: Moja rodzina i mój dom
Tydzień IV: Domowi ulubieńcy
Umiejętności dziecka:
-układa sylwetę warzywa z pociętych części
-chętnie uczestniczy w zabawie
- rozróżnia i nazywa wybrane warzywa
-określa wielkość, kolor wybranych warzyw
- chętnie je warzywa, mając świadomość, że są źródłem witamin
-bawi się z innymi dziećmi
-ozdabia chętnie obrazek
- zna nazwy wybranych warzyw
- układa zbiory według jednej cechy (kształtu, wielkości, koloru)
-słucha wierszy z uwagą
-lepi z masy solnej
-koloruje wg określonego koloru
- powtarza rytmicznie tekst
- potrafi wykonywać umowne ruchy
-obserwuje jesienne zmiany
-czeka na swoja kolej
-próbuje odpowiedzieć na pytanie
-buduje z klocków
-bawi się grami i układankami
- potrafi uważnie słuchać
- wypowiada się na temat obrazka
-z uwagą ogląda przedstawienie
-powtarza wybrany fragment tekstu
-zachowuje się w sposób właściwy
-rozpoznaje i nazywa wybrane owoce
- określa cechy warzyw przedstawionych na obrazku
- koloruje obrazek
-próbuje właściwie posługiwać w się przyborami do rysowania
-wypowiada się chętnie
-słucha poleceń nauczyciela
-zna pojęcie słowa: „zapasy”
- utrzymuje ład w miejscu pracy
-chętnie odpowiada na pytania
- układa , segreguje określone przedmioty
-próbuje przeliczać
-układa z klocków
-wskazuje odpowiedni kolor
-słucha uważnie wyliczanki
-wykonuje zadania postawione przez nauczycielkę
-rzuca piłkę oburącz
-wkłada przedmioty wg koloru
-porównuje ilość przedmiotów posługując się pojęciami mnie, więcej, tyle samo
-próbuje porównywać przedmioty pod względem kolorów
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawek
-jest spostrzegawcze
-próbuje rzucić do celu
-tańczy do muzyki
-rozmawia nt. muzyki
-rozróżnia muzykę wesołą i smutną
-chodzi wyznaczonymi ścieżkami
-dobiera odpowiednie rysunki
-dba o porządek w miejscu zabawy
-stara się dbać o porządek w miejscu zabawy
-wymieni kolory tęczy
-odbija pomalowaną dłoń
-chętnie uczestniczy w zajęciu
-potrafi biegać
-wie kto może mieszkać w lesie
- przelicza w zakresie 3, 4 liczebnikami głównymi
-jest bacznym obserwatorem
-chętnie uczestniczy w zabawie ruchowej
- bawi się zgodnie z zainteresowaniami
-chętnie bierze udział w zabawie „Stary…..
-potrafi rozpoznać jeża
-wykonuje pracę plastyczną
-prosi o pomoc nauczycielkę
- uważnie słucha nauczycielki
- ma właściwy stosunek do zwierząt
- naśladuje ruchy zwierząt,
- ma poczucie słuchu i rytmu
- reaguje na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne
-potrafi, wskazać domy niektórych zwierząt (jeż, wiewiórka, niedźwiedź)
-nazywa domy niektórych zwierząt
-wypełnia sylwetę wiewiórki plasteliną
- interesuje się życiem ptaków
-poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe
- chętnie sięga po gry i układanki
-wykonuje ptaka według podanego wzoru,
- cieszy się z wykonanej pracy
- myje owoce i warzywa przed ich zjedzeniem,
- myje ręce przed jedzeniem,
- chętnie je warzywa i owoce, wie, że są źródłem witamin
- dokładnie gryzie twarde pokarmy (jabłko, marchewka)
-stara się być zręczne podczas zabaw z piłką
-pokonuje uprzedzenia do niektórych potraw
-śpiewa piosenkę z dziećmi
-uczestniczy w zabawie porannej
- wymienia członków rodziny
- Wie gdzie mieszka
- zna zwierzęta domowe (pies, kot, chomik, świnka morska)
-reaguje na sygnały nauczyciela
-wykonuje ruchy oburącz poziome i pionowe
-rzuca z pewnej odległości
-układa rytmy z kolorowych kartek
-właściwie się zachowuje
-na sygnał dobiera się w parę
Nauka piosenki "Kolorowe Listki"
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.
https://www.youtube.com/watch?v=--P8F6fK2bg
Nauka wiersza "Jesień"
Idzie łąką,
idzie polem,
pod złocistym parasolem.
Gdy go zamknie - słońce świeci,
Gdy otworzy - pada deszcz.
Czy już wiecie - Kto to taki?
TAK TO PANI JESIEŃ.
Zabawy integracyjne i pląsy:
Zabawa taneczna "Dwóm tańczyć się zachciało"
https://www.youtube.com/watch?v=T8T3aIBWTU8
Zabawa rytmiczanka "Pająk bęc"
https://www.youtube.com/watch?v=RWS7cX_eNIU
Zabawa muzyczno - ruchowa "Stary niedźwiedź mocno śpi"
https://www.youtube.com/watch?v=Q4E1259KmCI