TEMATYKA CYKLICZNA
2023-09-28
1.Dbamy o bezpieczeństwo
2. Kochamy Cię, Polsko!
3. Deszczem malowane
4. Nasze emocje
" Dbamy o bezpieczeństwo "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela i samodzielnie w grupie rówieśniczej
- kształtowanie nawyku wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych – wiązania sznurówek, posługiwania się nożem i widelcem
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i uczuć osób w otoczeniu
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
- rozbudzanie świadomości, że uczucia przyjemne i nieprzyjemne odczuwają wszyscy ludzie
- kształtowanie nawyku szukania wsparcia w sytuacji trudnej
- wdrażanie do podejmowania wysiłku w sytuacji napięć
OBSZAR SPOŁECZNY
- dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania
- uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań
- rozwijanie umiejętności oceny postępowania swojego i innych
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
- doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „d” „D”
- uświadomienie związku między sytuacjami a ich konsekwencjami
- utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112
- kształtowanie pojęcia liczby cztery, poznanie cyfry 4
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- wzbudzenie rozumienia konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego przez pieszych
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5., 6.
" Kochamy Cię, Polsko! "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
- uczestniczenie w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiału naturalnego
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji związanych ze wspólnym przeżywaniem święta narodowego
- wdrażanie do panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie, w grze
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka narodu, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań
- budowanie przywiązania do tradycji, historii i symboli narodowych
- trening słuchania innych i współdziałania z rówieśnikami
OBSZAR POZNAWCZY
- nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach, legendach
- rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich
- wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 2., 5., 6.
" Deszczem malowane "
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie umiejętności kreślenia prostych i złożonych znaków
- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych
- kształtowanie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji własnych i osób z najbliższego otoczenia
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji wywoływanych przez codzienne zdarzenia, kontakty z ludźmi, przyrodą, sztuką
OBSZAR SPOŁECZNY
- rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju
- budowanie atmosfery sprzyjającej wzajemnemu zaufaniu i akceptacji
- wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k”, „K”
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- kształtowanie pojęcia liczby „pięć", poznanie cyfry 5
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 5
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami
- kreślenie wybranych liter i cyfr
- wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca i dnia tygodnia (wykorzystanie symboli, gotowych lub tworzonych samodzielnie, cyfr, wyrazów do globalnego czytania)
- wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych
- poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
- kształtowanie postaw proekologicznych
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 5., 6., 8.
'' Nasze emocje ''
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
- kształtowanie samokontroli wykonywanych ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami
- stosowanie w codziennych sytuacjach wiedzy o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
- nazywanie emocji i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych
- radzenie sobie w sytuacjach porażki i sukcesu
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
- dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci, umiejętne reagowanie, adekwatne do możliwości
- budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji w grupie
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
- stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „u”, „U”
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych
- podejmowanie prób podpisania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- poznanie znaków „”, „=”
- układanie i odczytywanie zapisów matematycznych ze znakami „”, „=”
- konstruowanie gry planszowej z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 5., 6., 8.