Zajęcia specjalistyczne z psychologiem i logopedą.
2022-07-19
Dla kogo jest organizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej .
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno -pedagogiczną.
Co jest celem pracy psychologa i logopedy w przedszkolu.
Dla kogo jest organizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
Forma wsparcia kierowana do wszystkich dzieci, niezależnie od tego czy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy też nie (§ 2 ust. 1 i ust 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:
- dobrowolne,
- bezpłatne,
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno -pedagogiczną:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Celem pracy psychologa w przedszkolu jest:
- Obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej)
- Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Prowadzenie z dziećmi zajęć stymulujących rozwój.
- Konsultacje zrodzicami.
Celem pracy logopedy w przedszkolu jest:
- Diagnoza logopedyczna – przeprowadzenie badań przesiewowych, diagnozowanie dzieci pod kątem wad wymowy i zaburzeń mowy; przeprowadzana zawsze na początku roku szkolnego.
- Terapia logopedyczna - objęcie opieką terapeutyczną dzieci, które wymagają wsparcia logopedycznego.
- Profilaktyka logopedyczna - zapobieganie powstawaniu wad wymowy oraz czuwanie nad prawidłowym jej rozwojem.
- Współpraca z rodzicami, specjalistami oraz nauczycielami przedszkola w celu ujednolicenia działań terapeutycznych, poprawy efektywności terapii.