TEMATYKA CYKLICZNA
2022-05-17
Tematyka cykliczna :
- Coraz bliżej gwiazd
- Za zimową szybą
- Serce dla Babci i Dziadka.
- Kim będę.
„ Coraz bliżej gwiazd ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
- kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawach ruchowych
- doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
- kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przeżywanymi emocjami
- kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem oraz radości z jego odkrywania
OBSZAR SPOŁECZNY
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
- kształtowanie świadomości, że w komunikacji najważniejsza jest chęć porozumienia, które to porozumienie można osiągnąć za pomocą różnorodnych środków przekazu
- doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii
- kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab
- wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami
- kształtowanie pojęcia liczby „osiem", poznanie cyfry 8
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów
- kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematem
- rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych
- stymulowanie swobodnej aktywności poznawczej poprzez zabawy w kąciku tematycznym, oglądanie książek, ilustracji, modeli powietrznych środków transportu itp.
„ Za zimową szybą ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odczuciami np. zimna
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego zimą
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do odróżniania emocji, nazywania ich oraz do rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną
- kształtowanie empatycznego stosunku do zwierząt
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie umiejętności oceny postępowania swojego i innych
- wdrażanie do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia treści i emocji
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprawnego pod względem artykulacyjnym i gramatycznym
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania liter, doskonalenie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów z poznanych liter
- wdrażanie do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji
- kształtowanie pojęcia stałości długości
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”
- kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”)
- kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych
„ Serce dla babci i dziadka ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowania miłej atmosfery
- wdrażanie do systematycznego udziału w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, w zajęciach gimnastycznych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
- doskonalenie umiejętności dostosowywania napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności odróżniania zachowań nagannych od pozytywnych
- wdrażanie do uważnego słuchania podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
OBSZAR SPOŁECZNY
- zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny
- kształtowanie poczucia dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
- kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów
- kształtowanie umiejętności wyjaśniania swojej przynależności do rodziny
- kształtowanie umiejętności respektowania indywidualnych potrzeb innych osób
OBSZAR POZNAWCZY
- kształcenie umiejętności wypowiadania się, zadawania pytań i odpowiadania na nie
- wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych
- utrwalanie kształtów liter poprzez działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „s”, „S”
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii we wzorach, figurach geometrycznych
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie rozumienia pojęcia stałości ilości nieciągłych
- rozwijanie zdolności porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania
- rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej
„ Kim będę ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała
- kształtowanie potrzeby systematycznego udziału w aktywnościach sportowych
- umożliwianie systematycznego uczestniczenia w zabawach ruchowych, w tym w zabawach na powietrzu
OBSZAR EMOCJONALNY
- budowanie wiary we własne możliwości, pozytywnego obrazu siebie
- wdrażanie do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć – czekania na swoją kolej, rywalizacji sportowej
- wdrażanie do szanowania emocji swoich i innych
OBSZAR SPOŁECZNY
- integrowanie zespołu podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
- budowanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
- kształtowanie umiejętności oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
- wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu
- kształtowanie umiejętności opowiadania wysłuchanej historii
- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
- doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych z różnych materiałów według instrukcji słownych
- doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii i ocen, uzasadniania ich
- kształtowanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbiorów
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć