TEMATYKA CYKLICZNA
2022-04-05
Tematyka cykliczna :
- Karnawał na świecie
- Polarna wyprawa
- Na wiślanym szlaku
- Sztuka blisko nas
„ Karnawał na świecie ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
- kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji
- doskonalenie sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych
- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych itp.
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności nazywania emocji towarzyszących wspólnej zabawie
- kształtowanie umiejętności bycia w relacji z rówieśnikami i dorosłymi z zachowaniem wzajemnego szacunku
- doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób umożliwiający dziecku dobre funkcjonowanie w grupie
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej poprzez aktywne włączanie się w podejmowane działania
- kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i emocji (zabawy dramowe)
- kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu
- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnych
- poszerzanie znajomości liter: litery „b”, „B”
- rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez uczestnictwo w zabawach i grach z wykorzystaniem poznanych liter
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów oraz ich przekładania na inne reprezentacje
- kształtowanie pojęcia liczby zero, poznanie cyfry „0”
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 8
- kształtowanie pojęcia stałości długości
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych
- rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw badawczych, ruchowych, itp.
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
„ Polarna wyprawa ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw, prac użytecznych itp.
- rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie poczucia troski o zwierzęta i potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną im krzywdę
- kształtowanie świadomości, wpływu działalności człowieka na przyrodę poprzez zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń
- budowanie świadomości o znaczeniu uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: odpowiedzialność, solidarność
- wdrażanie do postawy akceptacji, szacunku i życzliwości wobec wszystkich ludzi, w bliższym i dalszym środowisku, wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie itp.
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie umiejętności dostrzegania i nazywania podobieństw oraz różnic między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów
- doskonalenie umiejętności wyrażania rożnych treści i emocji gestem, mimiką, ruchem
- wdrażanie do wykorzystywania zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
- poszerzanie znajomości liter: litery „n”, „N”
- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności precyzowania wypowiedzi oraz pytań w celu uzyskania informacji
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych utworów literackich
- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
- doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: <, >, =
- rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw
- rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
„ Na wiślanym szlaku”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
- doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania, zaginania papieru
- doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną
- kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do postrzegania własnej osoby jako członka narodu (Polka/Polak)
- kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
- kształtowanie postawy empatii wobec osób słabszych i potrzebujących pomocy
- doskonalenie umiejętności postrzegania wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
OBSZAR POZNAWCZY
- wdrażanie do poznawania historii Polski oraz zdobywania wiedzy o ważnych historycznie postaciach
- poszerzanie wiedzy o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach
- doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi (konsekwencja i zgodność czasu)
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów, zdań w zakresie znanych liter
- wdrażanie do śpiewania piosenek i uczestniczenia w zabawach opartych na tradycji ludowej
- doskonalenie umiejętności planowania kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w szerokim zakresie i dostrzegania ich znaczenia
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci
- wdrażanie do eksperymentowania z tworzeniem kolejnych liczb
- doskonalenie znajomości monet, umiejętności ich porządkowania oraz odliczania wskazanych kwot
- kształtowanie umiejętności posługiwania się wagą w zabawie i sytuacjach użytkowych oraz określania i porównywania przedmiotów ze względu na ich ciężar
- doskonalenie orientacji na kartce, w tym w przestrzeni sieci kwadratowej
„ Sztuka blisko nas ”
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania (materiały przyrodnicze, recyklingowe, plastyczne, spożywcze)
- doskonalenie umiejętności wykonywania czynności precyzyjnych, np. składanie, zginanie papieru
- wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonych i wyeksponowanych w sali różnorodnych materiałów do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad w trakcie zabaw konstrukcyjnych: oszczędnego gospodarowania materiałem, właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wynikających z obcowania ze sztuką
- kształtowanie świadomości wpływu aranżacji otoczenia na dobry nastrój
- kształtowanie umiejętności czerpania radości i satysfakcji z wykonywanych czynności, w tym z własnej aktywności twórczej
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności współdziałania podczas realizacji zadań zespołowych
- kształtowanie postawy szacunku dla wytworów kultury
- kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki
OBSZAR POZNAWCZY
- poszerzanie słownictwa związanego z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura
- doskonalenie umiejętności przedstawiania zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez obcowanie ze sztuką oraz różnorodne formy własnej ekspresji twórczej
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych poprzez układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
- poszerzanie znajomości liter – litery „w”, „W”
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów oraz tekstów zbudowanych z poznanych liter
- poszerzanie wiadomości o zawodach artystycznych, o zajęciach związanych z tworzeniem
- poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i brzmienia instrumentów muzycznych
- wdrażanie do wykorzystywania pełnej gamy barw, do eksperymentowania z mieszaniem kolorów
- kształtowanie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania na inne reprezentacje
- doskonalenie umiejętności porównywania i klasyfikowania przedmiotów ze względu na wybraną cechę
- kształtowanie umiejętności określania i porównywania cech wielkościowych przedmiotów
- doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych
- doskonalenie umiejętności tworzenia wieloetapowych konstrukcji, planowania, gromadzenia materiałów, ustalania sposobów ekspozycji poprzez udział w zespołowej realizacji projektów