Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

Dojrzałość szkolna dziecka

Pojęciem dojrzałość szkolna określa się osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego oraz

intelektualnego, które czyni je wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w pierwszej klasie szkoły podstawowej

(Szuman1962), oraz które umożliwia mu podjęcie różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą pójście do szkoły.

W literaturze często zamiennie używa się pojęć „dojrzałość szkolna oraz ”gotowość szkolna”. Dzieje się tak w wyniku zbieżności tych

terminów. Według Wilgockiej-Okoń termin „gotowość szkolna” opiera się na założeniu, że dziecko osiąga odpowiedni poziom

przygotowania do nauki w wyniku ćwiczeń, zamierzonych oddziaływań dążących do kształtowania się odpowiednich umiejętności oraz

właściwości sprzyjających nauce szkolnej. Z kolei „dojrzałość szkolna” ma podstawy biologiczne i wiąże się ze spontanicznym faktem

dojrzewania fizycznego, psychicznego i emocjonalnego dziecka (Wielgocka-Okoń1972).

Dojrzałość szkolną określa się zatem jako „wynik procesu rozwojowego, jakim jest dojrzewanie mające charakter czysto biologiczny,

niezależny od czynników zewnętrznych. Natomiast „gotowość szkolna” tworzy się podczas procesów wychowania, nauczania i uczenia

się”(Brejnak 2008).

 

Gotowość szkolna odnosi się do wszystkich opisanych wyżej sfer rozwoju: motorycznej, poznawczej (umysłowej) oraz emocjonalno-

społecznej. Można ją podzielić na następujące kategorie (Brzeziński i wsp. 2008):

Gotowość psychomotoryczna oznacza, że ruchy dziecka są płynne, skoordynowane, sprawnie posługuje się ono narzędziami,takimi jak

ołówek, pędzel, nożyczki do czego potrzebna jest dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa; prawidłowo artykułuje głoski

jest zdolne do analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej zdań i wyrazów; potrafi przez dłuższy czas koncentrować się na zadaniu;ma

prawidłowo rozwinięte zdolności pamięciowe, orientację w schemacie ciała własnego i drugiej osoby;

Gotowość słownikowo-pojęciowa oznacza, że dziecko posługuje się bogatym znaczeniowo słownictwem, ma duży zasób informacji

odnośnie do najbliższego otoczenia i tzw. wiedzy ogólnej, potrafi używać słów/zdań adekwatnie do sytuacji, ma dobrze rozwinięta

mowę opowieściową (tworzenie opowiadań), potrafi zwerbalizować swoje wewnętrzne przeżycia (emocje i myśli), wykonuje takie

operacje umysłowe, jak: klasyfikowanie, wnioskowanie, uogólnianie; poprawnie posługuje się symbolami.

Gotowość emocjonalno-motywacyjna oznacza, że dziecko potrafi zakomunikować swoje emocje adekwatnie do kontekstu sytuacyjnego,

zna zasady społecznego współżycia w grupie rówieśniczej i przestrzega ich; jest samodzielne w zakresie samoobsługi, podejmuje i

wytrwale kontynuuje wysiłek fizyczny i umysłowy; podporządkowuje się poleceniom osób dorosłych; znosi stany napięcia, frustracji

potrzeb; umie odroczyć gratyfikację; jest zainteresowane otoczeniem zarówno społecznym, jak i przedmiotowym, lubi odkrywać nowe

zjawiska; samodzielnie poszukuje rozwiązań trudności i zna różne strategie radzenia sobie z problemami.  

 

Najważniejsze kompetencje, które dziecko powinno posiadać przed rozpoczęciem nauki szkolnej:

Samodzielnośćdziecko dojrzałe do szkoły sprawnie i we właściwym tempie wykonuje wszystkie czynności samoobsługowe;ubiera

się, rozbiera, korzysta z toalety, ma wykształcone podstawowe nawyki higieniczne, prawidłowo posługuje się sztućcami, wiąże buty.

Umiejętności społeczne i odporność emocjonalna – dziecko potrafi porozumiewać się z innymi i obdarza ich uwagą, stosuje się do zasad,

rozumie, że trzeba pomagać sobie nawzajem, umie współpracować, potrafi kontrolować swoje emocje w stopniu odpowiednim do

wieku, radzi sobie z krytyką i niepowodzeniem, potrafi odroczyć nagrodę i przyjemność, kończy zadanie, stara się jak najlepiej je

wykonać mimo ewentualnych trudności, jest w stanie skutecznie funkcjonować w grupie, zaspakaja swoje potrzeby w sposób

akceptowany społecznie;

Umiejętności matematyczne  – dziecko potrafi tworzyć zbiory oparte na określonych regułach, myśleć w sposób przyczynowo –

skutkowy, uczy się przewidywać, co się zdarzy, potrafi ustalić przyczyny na podstawie skutków, ma zdolność abstrakcyjnego myślenia,

rozumie symbole oderwane od konkretu, prawidłowo trzyma ołówek i reguluje jego nacisk na kartkę, sprawnie posługuje się

nożyczkami, lepi, rysuje, orientuje się w schemacie ciała i przestrzeni, dokonuje analizy i syntezy wyrazowej, sylabowej i fonemowej

(głoskowej);

Sprawność motoryczna i koordynacja wzrokowo – ruchowa – dziecko potrafi sprawnie biegać, skakać, chodzić na palcach, stać na jednej

nodze, ruchy ciała są skoordynowane, kierowane wzrokowo, dziecko ma prawidłowe napięcie mięśniowe.

 

 Rozwój umiejętności dziecka 6 letniego w zakresie rozwoju fizycznego:

- potrafi sznurować buty

- rozpoznaje stronę lewą i prawą swojego ciała

- tnie papier po linii prostej, krzywej i łamanej

- prawidłowo trzyma narzędzia pisarskie i malarskie

- umie rzucać piłkę do celu, wyrzucić piłkę na znaczną odległość (ok.4m)

- sprawnie biega, skacze i się wspina

- skacze naprzemiennie także na skakance

- umie zachować równowagę przez minimum 10 sekund

- lubi zabawy ruchowe, chętnie eksperymentuje z ruchem

- umie przejść po linii co najmniej 1 metr bez utraty równowagi

- umie narysować podstawowe figury geometryczne, rysuje człowieka

- planuje rozmieszczenie elementów na kartce

 

Rozwój umiejętności w zakresie rozwoju emocjonalnego

- jest pogodny, radosny, ufny

- lubi wiedzieć, że jest szanowany, lubiany przez dzieci, kochany,

- rozwija swoja wrażliwość w stosunku do zwierząt, stara się pomagać w opiece nad nimi

- eksperymentuje ze śpiewem, formami plastycznymi, ruchem by wyrażać swoje emocje

- rozróżnia emocje przyjemne od nieprzyjemnych

- interesuje się samopoczuciem innych dzieci,

- potrafi ocenić nastrój i nastawienie innej osoby do siebie, zabawy i podejmowanych działań

- stara się unikać nieprzyjemnych emocji, jest czuły na krytykę,

- potrafi kłamać by zostać pochwalonym, nie lubi przyznawać się do winy

-potrafi nawiązywać przyjaźnie

- ma przyjaciela, bardzo często tej samej płci.

 

Rozwój umiejętności w zakresie rozwoju społecznego

- zna podstawowe informacje o sobie, wie, że należy je ujawniać tylko określonym osobom

- wie, że jest Polakiem, mieszka w Polsce, potrafi krótko opowiedzieć o swoim kraju

- lubi przebywać i bawić się z innymi dziećmi, zaprasza innych do zabawy

- umie opiekować się zwierzęciem, jeśli je ma

- potrafi okazywać szacunek dorosłym i dzieciom

- zna zasady zachowania się w różnych miejscach i stosuje się do nich

- stosuje zwroty grzecznościowe

- współdziała z innymi, czeka na swoja kolej, umie przegrywać w rywalizacji sportowej lub związanej z różnymi grami

 

Rozwój umiejętności w zakresie rozwoju poznawczego

- zna około 4000 – 6000 słów

- mówi płynnie, wyraźnie

- opanowuje pamięciowo wierszyki i piosenki

- orientuje się w czasie i przestrzeni

- klasyfikuje i kategoryzuje

- ma rozwinięte pojęcie liczby, kształtu, wielkości, kierunku, odległości, stosunków czasowych

- dodaje i odejmuje, korzystając z liczmanów

- łączy elementy w zbiory

- rozpoznaje, zapamiętuje i odtwarza dzwieki

- potrafi rozumować logicznie na miarę swoich możliwości (co nie pasuje, jaki jest kolejny element rytmu)

- odróżnia rzeczywistość od świata fikcji, nawet jeśli wykorzystuje jedno i drugie w zabawie.

 

Literatura

Tekst opracowano na podstawie "Dziecko w swoim żywiole"  - Program wychowania przedszkolnego - dobre praktyki; Wydawnictwo Nowa era; Redaktor serii - Ewa Wilczycka

Brejnak W. (2006), Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki, Warszawa, PZWL

Brejnak W. (2008), Kochaj i wspomagaj, Warszawa, PZWL

Wilgocka-Okoń B. (203), Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Program wychowania przedszkolnego Rozwój – Wychowanie – Edukacja, A. Stelmach-Tkacz, K. Mucha; (2018), Wydawnictwo Nowa Era.