Trochę teorii
2020-03-31
Trochę teorii
Trochę teorii, czyli odrobina wiedzy dotycząca etapów rozwoju mowy u dziecka.
Świadomość norm uspokoi nas lub też będzie bodźcem do solidnej pracy, kontaktu z logopedą i systematycznego ćwiczenia w domu. Pozwoli nam także zrozumieć, że nie ma nic niepokojącego w tym , że czteroletni Adaś nie potrafi poprawnie powiedzieć, że Staszek nie umie jeszcze jeździć na rowerku.
Rozwój mowy w dużym skrócie:
- Okres melodii: 0-1 roku życia.
- Okres wyrazu: 1-2 roku życia.
- Okres zdania: 2-3 roku życia.
- Okres swoistej mowy dziecięcej: 3-7 roku życia
My skoncentrujemy się na ostatnim okresie – swoistej mowy dziecięcej, gdyż dotyczy
on naszych dzieci
Co powinien umieć przedszkolak?
*trzylatek powinien:
-budować zdania ( dwu, trzyelementowe)
-wymawiać wszystkie samogłoski ustne- a, o, u, i, y, e,
-wymawiać głoski – t, d, n, l, k, g, f, w;
-realizować głoski tzw. szeregu ciszącego – ś, ź, ć, dź,
-próbować wymawiać głoski tzw. szeregu syczącego – s, z, c, dz,
Nie martw się jeżeli Twój trzylatek :
-zamienia głoski l na j; s na ś; sz na ś, s; r na l, j; a f na h
-skraca i przekręca wyrazy;
-mówi niektóre słowa po swojemu (np. pocukruj - posłodź herbatę);
- *czterolatek powinien:
-poprawnie realizować wszystkie głoski zgodne z normami dla trzylatka
-wymawiać głoski syczące s, z, c, dz, nie powinien już ich zastępować głoskami ś, ź ć, dź;
Nie martw się jeżeli Twój czterolatek :
- głoski sz, ż, cz, dż zamienia na s, z, c, dz;
- nie wymawia jeszcze głoski r;
- mówi hiperpoprawnie, np. zastępuje głoski s, z, c, dz, głoskami sz, ż, cz, dż - np.: piesz, czukierek,
- *pięciolatek powinien:
- bezbłędnie powtórzyć głoski : sz, ż, cz, dż choć w mowie potocznej może jezastępować przez głoski s, z, c, dz,
- budować wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne gramatycznie,
- w wypowiedziach uwzględniać kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe;
Nie martw się jeżeli Twój pięciolatek :
- zaaferowany rozmową, głoski szeregu szumiącego zastępuje szeregiem syczącym
- nie realizuje głoski r
- sześciolatek powinien:
- poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki, nawet te najtrudniejsze do opanowania, czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r;
- dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej(tzw. głoskowania)
- wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu
- samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę
- określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, itp.)
Pamiętaj, każde dziecko rozwija się we własnym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju.
Jeżeli zauważyłeś, że rozwój mowy dziecka jest nieprawidłowy, odstający od rówieśników, skonsultuj się z logopedą, stosuj się do jego zaleceń i systematycznie ćwicz z dzieckiem w domu.