Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

Trochę teorii

                      Trochę teorii

 

Trochę teorii, czyli odrobina wiedzy dotycząca etapów rozwoju mowy u dziecka.

Świadomość norm uspokoi nas lub też będzie bodźcem do solidnej pracy, kontaktu z logopedą i systematycznego ćwiczenia w domu. Pozwoli nam także zrozumieć, że nie ma nic niepokojącego w tym , że czteroletni Adaś nie potrafi poprawnie powiedzieć, że  Staszek nie umie jeszcze jeździć na rowerku.

 

Rozwój mowy w dużym skrócie:

  • Okres melodii: 0-1 roku życia.
  • Okres wyrazu: 1-2 roku życia.
  • Okres zdania: 2-3 roku życia.
  • Okres swoistej mowy dziecięcej: 3-7 roku życia

 

My skoncentrujemy się na ostatnim okresie – swoistej mowy dziecięcej, gdyż dotyczy

 on naszych dzieci

 

Co powinien umieć przedszkolak?

 

 *trzylatek  powinien:

     -budować zdania ( dwu, trzyelementowe)

     -wymawiać wszystkie samogłoski ustne- a, o, u, i, y, e,

     -wymawiać głoski – t, d, n, l, k, g, f, w;

     -realizować głoski tzw. szeregu ciszącego – ś, ź, ć, dź,

     -próbować wymawiać głoski tzw. szeregu syczącego – s, z, c, dz,

 

Nie martw się jeżeli Twój trzylatek :

    -zamienia głoski l na j; s na ś; sz na ś, s; r na l, j; a f na h

    -skraca i przekręca wyrazy;

    -mówi niektóre słowa po swojemu (np. pocukruj - posłodź herbatę);

 

 

  • *czterolatek powinien:
  •  

    -poprawnie realizować wszystkie głoski zgodne z normami dla trzylatka

    -wymawiać głoski syczące s, z, c, dz,  nie powinien już ich zastępować głoskami ś, ź ć, dź;

 

Nie martw się jeżeli Twój czterolatek  :

    - głoski sz, ż, cz, dż  zamienia na s, z, c, dz;

    - nie wymawia jeszcze głoski r;

    - mówi hiperpoprawnie, np. zastępuje głoski s, z, c, dz, głoskami sz, ż, cz, dż - np.: piesz, czukierek,

  

 

  • *pięciolatek  powinien:

 

    - bezbłędnie powtórzyć głoski : sz, ż, cz, dż choć w mowie potocznej może jezastępować przez głoski s, z, c, dz,

    - budować wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne gramatycznie,

    - w wypowiedziach uwzględniać kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe;

 

Nie martw się jeżeli Twój pięciolatek :

    - zaaferowany rozmową, głoski szeregu szumiącego zastępuje szeregiem syczącym

    - nie realizuje głoski r

 

 

  • sześciolatek powinien:

 

    - poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki, nawet te najtrudniejsze do opanowania, czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r;

   - dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej(tzw. głoskowania)

   - wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu

   -  samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę

   - określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, itp.)

 

Pamiętaj,  każde dziecko rozwija się we własnym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju.

Jeżeli zauważyłeś, że rozwój mowy dziecka jest nieprawidłowy, odstający od rówieśników, skonsultuj się z logopedą, stosuj się do jego zaleceń i systematycznie ćwicz z dzieckiem w domu.

Autor: Magdalena Mucho